Wat doen we met DATA na 25 mei?

Heeft DATA nog nut?

 

 

Heeft DATA nog nut na 25 mei? (door Ries van Kuijk)

25 mei 2018 staat om de hoek en dat deed mij denken wat de rol van data gaat worden? Data maakt het makkelijker om je doelgroep te bereiken. Alles is te meten. Waar en hoe iemand zoekt naar zijn volgende vakantie, een auto of zelfs zijn wekelijkse boodschappen en waar de aanschaf gedaan wordt. Want iedereen gebruikt een zoekmachine zoals Google of Bing, geven websites toestemming voor cookies omdat we een goedwerkende website willen, hebben de locatie aan staan op de mobiele telefoon of tablet en zitten op social media.

Al deze data is veel geld waard en er gaat ook veel geld in om. Niet alleen is de data kostbaar, maar is ook beperkt houdbaar en wordt er ook nog eens veel geld uitgegeven, verspilt, aan analyses en metingen. Alles is te meten en zo verdrinkt men in analyses, getallen en ook logica. Doordat men alles maar laat afhangen van metingen en analyses maak je een einde aan de creativiteit in je bedrijf en verspil je veel geld aan alle analyses.

Data zorgt er namelijk voor dat reclame niet meer is wat het geweest is. Je maakt door creatieve uitingen kennis met nieuwe merken en producten. Nu krijg je alleen nog te zien wat Google en Facebook op basis van jouw profiel geschikt voor je vinden. Data sluit mensen uit, hordes potentiële consumenten die toch ook graag jouw product willen hebben, maar door een afwijkend profiel of zoekgedrag nooit door je benaderd worden.

Dus neem eens een stap terug en kijk nou eens wat mensen willen en beweegt. Ga eens uit van puur verstand en intuïtie in plaats van alles maar te blijven analyseren. Stel jezelf de vraag: “Wat is voor iedereen belangrijk en vertrouwt?” En dan kom je er achter dat dit vaak in eigen vertrouwde kring en omgeving is. Men wil graag weten wat er in de omgeving gebeurt. Wat waren die sirenes vannacht? Hoe lang is die weg bij het winkelcentrum afgesloten? Krijgt de Albert Heijn de vergunning om uit te breiden? De mens is en blijft immers nieuwsgierig en wil graag weten wat er in de buurt gebeurt, dat zit er al vanaf oudsher in. Vroeger was dat het gevaar van roofdieren en andere gevaren, nu of er asbest is vrijgekomen bij de brand even verderop in de buurt.

Mensen moet je dus ook lokaal online kunnen bereiken aangezien dat een direct onderdeel van hun leven is. Je kan daar op verschillende manieren op inspelen. Door gewone displaycampagnes, maar ook door advertorials in te zetten of zelfs dynamische campagnes waarmee landelijk op vestigingsniveau geadverteerd kan worden. Hiermee communiceer je landelijk je product of merknaam, je brengt gelijk je lokale vestiging of dealer onder de aandacht en je verwijst de consument waar hij of zij terecht kan. En dit kan niet alleen online, maar ook i.c.m. offline media zoals lokale en regionale print titels en regionale radiozenders die ook specifiek op regio kunnen targetten.

Juist door die stap terug te nemen kan je hierdoor erg creatieve en ook waardevolle campagnes maken die een meerwaarde zullen geven aan je communicatie en daarbij ook een positieve bijdrage geven aan de omzet….





Je naam*

Bedrijfsnaam*

Emailadres*

Onderwerp

Je bericht